Potatis och Squash-gratäng med köttfärs

 
Om en timmes tid ska jag åka till Metro. Det är ett köpcenter 10 minuter med bil från oss ca. Där ska jag möta en mamma från dagis som också har en pojke som är 2 veckor äldre än Emil. Det blir mysigt! Jag tänkte gå runt och se på saker till min hemliga vän. Har ett par saker kvar bara!
När jag ändå är på ett köpcenter ska jag gå in och höra mig för lite om vad det eventuellt kan kosta att göra den resan vi ska i april. Känns bra att vara ute i god tid så vi inte förhastar oss och på så sätt förlorar massa pengar.
Vart vi vill åka står nog mellan två ställen, antingen Cypern eller Kanarieöarna. Det är ett par timmars skillnad i flygtid så det bästa hade varit så nära som möjligt, men är det flera tusen dyrare så vet jag inte riktigt. Ja, vi får se. Det är därför jag ska ut och kika idag, för att besvara dessa frågor! Vad ska ni hitta på idag?
 
 
 
 
 
 
Igår hade jag lite rester över från middagen i förrgår. Hehe. Blev det rörigt där? Ja, låt oss bara nöja oss med att jag hade rester, från vilken dag spelar mindre roll...
Vi hade ialla fall ätit tacos en dag och jag hade ganska mycket köttfärs över. I den hade jag hällt över de stekta champinjonerna som också blivit över. Jag tänkte jag skulle laga en köttfärssås med pasta till, av det. Men så har vi det ganska ofta, dels för att det är så busenkelt men också för att jag älskar det. Även Evelina. (Det är även så fint att kunna skicka med henne det till dagis dagen efter.) Jag prövade ialla fall något "nytt".
Jag köpte en squash som jag skivade upp i 5 mm tjocka skivor ca. Stekte dessa i olja med lite aromat och peppar på. La de i en eldfast form. Under tiden hade jag kokat potatis (så att den nästan var helt mjuk) som jag också skivade lika tjockt och la hälften uppe på squashen. Jag gjorde en vanlig köttfärssås (med grädde och kryddor mm.) av resterna från tacosen. Jag hällde hälften av såsen uppe på potatisen och squashen. La sedan ut resten av den skivade potatisen och hällde sedan resten av köttfärssåsen uppe på det. Jag hade skivat cherrytomater i båtar som jag la överst och sedan ost uppe på där! In i ugnen i ca 15-20 minuter (bara för att osten ska smälta, allt annat är ju redan klart). Fy tusan så gott det blev. Evelina fick även med sig till dagis idag.
Jag tänkte det skulle få ett namn: Potatis och Squash-gratäng med köttfärs.
Vad ska ni ha till mat idag?
Kramar från en gråmulet Oslo.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Han e för jäkla go i de där hängslebyxorna alltså!!

2013-10-05 @ 14:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0