v. 37

 
Igår gick jag in i v 37. Det märks att platsen börjar tryta där inne för prinsen och varje rörelse känns som ett gung liksom, när han rör sig gungar även jag till. Haha, måste se ganska roligt ut vill jag tro. Visst är det mysigt.
Jag har läst om många som saknar sin mage efter en förlossning, att det liksom blir så tomt och stilla. Jag saknade inte magen sist och tror nog inte jag kommer göra det denna gången heller. Men jag kan ändå förstå känslan.
Väskan som ska med till förlossningen är i princip färdig. Mycket använder jag dagligen och måste vänta med. Rummet till lillebror är 80% klart, det är egentligen inte så farligt om inte allt blir klart, han kommer ändå ligga i vårat rum första tiden. Sängkläderna och täcken är tvättade. Ny kudde är inköpt, imorgon ska jag dammsuga lägenheten, även golv & madrassen till sängen där inne. Sen är sängen liksom klar för att bäddas! Känns som att vi har saker och ting under kontroll!
Vi ska bara köpa en liten present från lillebror till storasyster också. Sen är vi så gott som färdiga! <3 Känns bra!
 
 

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.
Vikt 3 kg.

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0