Mammans och bebis

Jag har varit hos min läkare, samma som jag går till varje gång. Vi gjorde som vanligt en gravidkontroll som innebär blodtryck, vägning och hjärtljud. Första gången denna graviditeten som jag får höra på dem! Det tog en liten stund att hitta dem. Först fick vi mammas hjärtljud och sen bebis, men Gud vilken musik det är för öronen alltså. Det måste vara det bästa efter Ultraljud och sparkar i magen. Hjärtljuden låg denna gången på 140, vilket är helt normalt. Eftersom jag varit dålig med magsjuka nu nyligen och feber för några veckor sedan var jag lite orolig att h*n i magen hade tagit skada. Men nejdå. H*n verkade må som fisken i vattnet! Nu är det dessutom bara 3½ vecka kvar till stora Ultraljudet, då får vi veta om det blir en babypojke eller ytterligare en babytjej. Jag blir mer och mer övertygad för varje dag som går att jag går och bär på en liten pojk denna gången. Förmodligen för att denna graviditeten inte har varit så lik den andra. Lite lik kanske. Men det är jag som känner skillnaden, eller hur? I och för sig så behöver inte det betyda något... Att den skiljer sig från den andra är såklart pga att det är en helt ny graviditet och två år har gått sen sist. Men eftersom hjärtljuden på Evelina alltid låg på 145-165 så reagerade jag denna gången på att de var lite lägre, det sägs att om det är 120-145 så är det en pojke. Men jag vet inte. Vilket kön det är blev avgjort för flera veckor sedan, men att spekulera lite är alltid kul. Eller hur?
Efter såpass många veckor jag nu gått gravid är det helt normalt att gå upp mellan 2,5-4,5 kg. Istället för att gå upp så hade jag gått ner totalt 3 kg från det att jag vägde in mig. Vad har jag gjort annorlunda? Jo, för att illamåendet inte ska ta över mig och jag ska bli liggandes i sängen har jag varit tvungen att äta ofta men mindre portioner. Oftare för att när jag blir hungrig så mår jag illa och om jag är för mycket varje gång mår jag ännu mer illa. Så det har liksom fallit naturligt att "småäta". Och det har tydligen hjälpt.

Förutom att höra på denna ljuvliga musiken idag så ska jag från och med denna veckan börja jobba 70%, vilket jag tror kommer gå bra och att min kropp klarar av fint.
Känns skönt att komma tillbaka mer och mer och jag trivs mycket bättre med att ha en aktiv vardag.

Nu ska vi till banken på ett möte. Håll tummarna att det går bra!
Kramar från oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0