Julmat Sverige vs Norge - tjugoandra luckan










VS




Det här med julmat har jag varit inne på tidigare, då jag pratade om julbord. Detta blir väl kanske lite liknande. Men denna gången handlar det om julbordet som familjen har, hemma, på julafton. Kanske dagen innan eller efter.
Några saker är ett måste på ett julbord. Jag har lagt upp bilder på de typiska sakerna för Sverige och Norge, eftersom det är där jag befinner mig.

På det svenska julbordet har jag lagt upp:
1. Julskinka - det tror jag ALLA har på julbordet.
2. Sylta - antagligen inget som alla har, men där jag befinner mig, finns det också sylta.
3. Rödkål - de senaste åren har jag börjat tycka om rödkål. Vilket var något jag inte ens såg på förr.

På det norska julbordet är det bilder av:
1. Kransekake - jag tror detta också finns i Danmark, kanske också i Sverige, men här är det ett måste.
2. Ribbe - ribbe här är ungefär som skinka i Sverige, behöver jag säga mer?
3. Medisterkaker - det är ungefär som köttbullar i Sverige. Fast dessa är gjorda på mycket fett, blandat med lite köttfärs. Konstigt kanske, men gott!

Vad är viktigast för er där hemma?

(Kanske det är någon som undrar varför jag inte lägger upp några "privata" bilder, på Evelina och så. Men eftersom jag har ny telefon så måste jag först och främst lära mig den, sen få klickat fram bra bilder! Det kommer - håll ut!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0