Fläskköttnuggets

 
Så gott det blev!
Jag skulle pröva det som pappa gjorde i somras. Han gjorde det dock på kyckling och det blev verkligen klockrent.
Men jag tycker jag lyckades ganska bra.
Jag tog två ägg i en skål med lite salt och peppar. Doppade allt köttet i det. Doppade sedan köttet i en skål med 1 del mjöl och 1 del ströbröd, salt och peppar. Sen rätt i stekpannan i jordnötsolja (viktigt att det är just den olja pga att det är frityrolja). Stekte bitarna till de fick gyllenbrun färg och vände dem sedan. Passa på att det inte blir bränt, vilket det fort blir eftersom det är olja. Jag "lyckades" bränna några som ni ser, så nästa gång ska jag inte hålla på att duka, skära salla, koka ris och sås och doppa fler bitar i ägg/mjölröran - samtidigt som jag steker. Haha. Då kanske jag kan lyckas att hålla den svarta färgen borta. Men är ändå nöjd.
Evelina älskade det också.
 
 
Imorgon blir det fläskfile med bakad potatis, örtsmör, svampstuvning, beasås och broccoli tänkte jag. Det är kul att laga mat när man har två fulla frysar med mat som bara ligger och väntar på att bli använt! Så det är väl egenltigen bara fantasin som stoppar. Det är ganska lätt att laga samma typ av mat hela tiden också och då blir det tråkigt i längden.
I somras satt jag och pratade med min pappas hyresgäst som tipsade mig om massa god och lättlagad mat! Jag ska bla. prova "falsk fläskfile". Där tar man fläskfärs som man kryddar och lägger grönsaker, feta ost och vad man nu vill ha, i och sen formar man den som en fläskfile. Och på grillen! Mumma! Går såklart att göra med vanlig kött/nöt-färs också, men jag tycker fläskfärsen blir mycket mer saftig och god.
Nu blev jag hungrig...
 
Trevlig fredag och helg allihop!
Kramar från mig.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0